Halk Müziği Batı Müziği İlişkisi…La-Re Açıklaması

 

Değerli okuyucularımız…..

Halk müziğiyle uğraşanlar yakından bilir….

42 Tekne bağlamaları alt tel do notasına çekeriz….Boş tel do olur fakat çalarken bunu la olarak çalar ya da isimimlendiririz….

Peki bunu yapmaktaki mantık nedir….?

İşte konuya ilişkin kısa bir anektot….

Batı müziğinde “La” dediğimiz sese Türk müziğinde “Re” diyoruz…

Bu da yetmezmiş gibi 1 ses, 4 ses, 5 ses gibi anormal tariflerle, kulağımızı defalarca tersinden göstermek zorunda kalıyoruz. Örnek :Ben Nihavent’i 4 ses okuyorum diyen bir solist karşısında bir piyanist şunu hesaplamalı: Nihavent’in Türk müziğinde kararı”Sol” ama piano’ya göre “Re”.. Bu durumda 4 ses dendiğine göre, bu Türk müziğinde 4 ses aşağı yani onlara göre “Re” ama bize göre “La” ya tekabül eder… Ve bu zavallı piyanist her solist’e ve onun okuyacağı her makama göre bunları hesaplamak ve beynini iğfal etmek zorunda… Halbuki tüm dünyanın yaptığı gibi “La” ya “La” demek sorunu kökünden çözer ve herkesi rahatlatır…
Fakat biz arızalı olmayı, sorun üretmeyi ve kendimize kazık atmayı çok seviyoruz ya…Allah da belamızı veriyor işte…

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.